Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mali : Svobodný Azawad s islámským praporem

7. 5. 2012

Od vyhlášení nezávislého Azawadu počátkem dubna boje ustaly a všechny strany se začaly v nové situaci nějakým způsobem usazovat.

Svobodný Azawad ...


Obrázek : Courrier international

Azawad je svobodný a nezávislý v tom smyslu, že stát Mali přestal na jeho území existovat. Vládní vojska byla vyhnána, státní úřady vyrabovány a jejich personál vzal vesměs nohy na ramena. Hnutí MNLA (Mouvement National pour la libération de l'Azawad - Národní hnutí za osvobození Azawadu), které ozbrojený konflikt vyvolalo s úmyslem vytvořit samostatný stát, však zdaleka nemá vyhráno. Naopak, dokonce se zdá, že ztrácí půdu pod nohama.

Hlavní starost není ani tak skutečnost, že ostatní státy se k uznání nezávislého Azawadu nemají (kromě spřátelených separistických organizací Kabylů, Korzičanů, Bretonců apod.), jako spíše hrozba vojenské intervence ze strany Ecowasu/Mali. To je podle slov mluvčích MNLA nejvážnější problém (El Watan). Tím také zdůvodňují to, že si nemohou dovolit zahájit boj proti teroristickým a jiným zločineckým skupinám, které na území Azawadu působí. Nelze tříštit síly, kdyby vojska malijských spojenců zaútočila, všechny ozbrojené skupiny se musí spojit do společné obrany, jinak nemají šanci.

Zní to logicky a rozumně. Avšak vývoj událostí naznačuje, že tyto temné skupiny nabírají každým dnem na síle a pomalu přebírají vládu nad celým územím. V čele stojí islamistická skupina Ansar Dine, která pod vedením Tuarega Iyada Ag Aghalyho od počátku prohlašuje, že jejím cílem není samostatný Azawad, ale aplikace islámského práva šaríja na celém území Mali. Kupodivu se ve svém dobývání Mali zastavila na hranicích Azawadu (alespoň prozatím) a vyhlášení klidu zbraní  ze strany MNLA respektuje.

Iyad Ag Aghaly. Foto : ToumastPress.


Azawad patří islamistům

Ve světle dnešních informací je zřejmé, že Azawad ve skutečnosti dobylo hnutí Ansar Dine, přičemž rebelové MNLA jen asistovali. Mediální prezentace několikatisícové armády MNLA vyzbrojené supermoderní vojenskou technikou z Libye asi nebyla zcela přesná. Údernou silou evidentně disponuje spíš Ansar Dine. Možná došlo v průběhu bojů k přesunu sil, zda násilím či na základě jakési dohody, to není jasné, vše je zatím zahaleno rouškou neprůhledných vztahů a intrik uvnitř místních tuarežsko-arabských kmenů a gangů.

To by ještě nebylo to nejhorší, neboť se jedná rozložení místních sil. MNLA je složeno převážně z Tuaregů a v Ansar Dine je asi kromě Tuaregů hodně Maurů/Arabů (Mauři se hlásí k arabské národnosti). Mnohem horší je to, že se Ansar Dine opírá o Aqmi, maghrebskou odnož Al-Kájdy vedenou alžírskými teroristy, a úzce s ní spolupracuje. Dnes už je jasné, že Aqmi při dobývání Azawadu výrazně pomohla a ve skutečnosti stála Ansar Dine po boku. To vysvětluje neobvykle tvrdý a krutý postup rebelů při útoku na Aguelhok, který způsobil v celém Mali šok. Mluvčí Ansar Dine Sanda Ould Bouamama (o němž se tvrdí, že pracuje současně i pro Aqmi) společné zájmy s Aqmi nepopírá a nijak ji neodsuzuje, přímou spolupráci však popírá.

Sanda Ould Bouamama. Foto : WorldAnalysis.net.


Timbuktu, město 333 svatých

Dnes tedy vládne celému Azawadu Ansar Dine spolu s teroristy Aqmi, v jejichž řadách jsou kromě Alžířanů nejrůznější africké národnosti a kteří tak značně nabývají na síle a rozšiřují své pole působnosti (v současné době přicházejí nové posily z Maroka, Tuniska a Libye). Slavnostní vstup delegace Ansar Dine do Timbuktu začátekem dubna se odehrál pod taktovkou Iyada Ag Aghalyho ve společnosti hlavních vůdců malijských buněk Aqmi. Jejich vojenské jednotky zůstaly ve městě dodnes a dohlížejí na dodržování islámského práva. Byla zavedená islámská policie, která jezdí po městě a v případě potřeby zasahuje. Svůj tlak islamisté stále stupňují, dokonce minulý pátek zničili a zapálili mauzoleum světce Sheikha Mahmuda ibn Sid Amar, jednoho z největších učenců města, protože to prý odporuje učení islámu. Obyvatelům města se toto počínání nelíbí a odcházejí raději do volné pouště. Zbylí Timbukťané uspořádali 20. dubna manifestaci požadující odchod všech ozbrojených skupin, manifestace však byla rozehnána střelbou do vzduchu.



Ansar Dine poblíž Timbuktu. Foto : AFP/RFI (Romaric Ollo Hien)

 
A bojovníci MNLA?  Ti tvrdí, že drží strategická místa jako letiště za městem a administrativní čtvrť, ale vůči Ansar Dine/Aqmi se tváří ustrašeně a bezmocně. Když Aqmi dobyla Timbuktu, bojovníci MNLA začali sami pátrat po posledních přítomných Evropanech a tři z nich potají evakuovali pryč. Unikla jim jedna Švýcarka žijící zde už léta. Dostala se tak do rukou Aqmi jako rukojmí. Aby ji hnutí MNLA zachránilo, požádalo Iyada Ag Aghaly, aby zařídil její propuštění, k čemuž opravdu 24. dubna došlo, 10 dní od únosu.

Z toho dost jasně vyplývá, kdo je v Timbuktu pánem. Minulý týden se město pokusila osvobodit místní ozbrojená arabská milice pod názvem FNLA (Front de libération nationale de l'Azawad/Fronta národního osvobození Azawadu), obsadila centrum města, ale už  den nato odjela, prý na "důraznou žádost" od Aqmi. "Nechtěli jsme, aby došlo ke krveprolití, protože první obětí by bylo civilní obyvatelstvo," uvedl jeden z představitelů FNLA (RFI).


 

MNLA. Foto : Tamazgha



Tessalit a Kidal v rytmu striktního islámu

V dalších větších městech není situace o nic lepší. V Tessalitu a Kidalu se děje totéž. Školy jsou zavřeny, protože islamisté odmítají "západní" formu vzdělávání. Fungují pouze islámské školy v mešitách, financovány některými arabskými státy (pouze v arabštině, pochopitelně). Nejen ženám je předepisováno, jak se mají na veřejnosti oblékat, ale i muži mají zakázáno nosit "evropské oblečení", jako jsou např. džíny. V Kidalu je absolutním vládcem Iyad Ag Aghaly, pohybuje se po městě v Toyotě V6 a přijímá své hosty v hlavní mešitě po večerní modlitbě, neustále obklopen družinou svých věrných (Facebook). Místní pozorovatelé upozorňovali už od počátku na to, že Iyadovi nejde ani tak o islám, jako o moc v kraji Kidal, odkud pochází. A také o postavení Ifoghas, dříve dominantního kmene, jehož vliv v posledních letech výrazně upadal.


Gao, křižovatka etnik, národností a gangů

Gao, největší město na území Azawadu, je rozděleno mezi MNLA, Aqmi a navíc další odnož Al-Kájdy, novou teroristickou skupinu Mujao (Mouvement pour l'unicité et le jihad en Afrique de l'Ouest - Hnutí pro jednotu a džihád v západní Africe), složenou převážně z Mauritánců (i Malijců) a s podporou nigerijské skupiny Boko Haram. Podle neoficiálních informací (blogy) tuto lokální malijskou pobočku řídí místní arabští narkobaroni. Mujao má na svědomí únos evropských pracovníků 23. října 2011 v uprchlickém táboře Tindúf pro obyvatele Západní Sahary na západě Alžírska, únos sedmi alžírských diplomatů 5. dubna v Gau a sebevražedný útok na policejní stanici v Tamanrassetu v jižním Alžírsku počátkem března.  Za propuštění Alžířanů požadují 15 milionů eur, za propuštění dvou Evropanek 30 milionů eur a k tomu osvobození svých spolubojovníků vězněných v Alžírsku a v Mauritánii. 

V polovině dubna uspořádalo MNLA v Gau setkání s obyvateli města. Představili svou koncepci samostatného Azawadu a zdůraznili jeho multietnický charakter : má jít o stát s rovnoprávným postavením všech etnik žijících na jeho území (Songhajové, Fulbové, Maurové a Tuaregové).
 

 


V Gau se také konalo 25.-27. dubna shromáždění významných osobností celého Azawadu organizované MNLA. Cílem bylo vyjasnění a sjednocení postoje k budoucnosti Azawadu.
 

  

Gao 25.-27. dubna. Foto: Assan Ag Midal. Tamazgha.

Těsně před tím se odehrál dramatický konflikt mezi MNLA a teroristy,  kteří chtěli údajně vyhodit místní letiště do povětří. "Důstojníci MNLA měli co dělat, aby jim to rozmluvili. Podle teroristů by toto letiště mohly použít zahraniční mocnosti při útoku proti džihadistům. Všechny složky MNLA byly připraveny ke střetu s Al-Kájdou. Po několika hodinách divokých diskuzí teroristé od svého plánu ustoupili. Ale není jisté, že se k němu nevrátí, " říká jeden z důstojníků MNLA. Podle něj se hnutí proti síle islamistů a jejich spojenců, pašeráků drog, prosazuje těžce . "Snažíme se působit na obyvatelstvo, abychom ho měli na své straně. Je to těžké. Islamisté a pašeráci mají mnohem více prostředků než my. Mají velký vliv, " poznamenává hořce důstojník a přiznává, že MNLA je dnes "poslední v řadě. "Všechny tyto skupiny si vzájemně pomáhají a dohromady tvoří největší sílu v kraji. Momentálně proti nim MNLA nemůže nic dělat. Jsou velmi bohatí, mohutně vyzbrojení a znají perfektně terén." To je také důvod, proč je MNLA přístupné rozhovorům s vládou Mali. Mezinárodní společenství odmítá rozdělení Mali a podporuje myšlenku autonomie severu, k níž by bylo ochotné Mali tlačit (El Watan). 
 



Shromáždění v Gau 25.-27. dubna. Foto: Assan Ag Midal. ToumastPress.


Na shromáždění se sešlo přes sto významných osobností z celé oblasti, kmenových, duchovních i politických zástupců, a představitelů MNLA. Po třech dnech diskusí a projevů bylo vydáno prohlášení, v němž účastníci (mimo jiné) souhlasí se vznikem samostatného a svobodného státu Azawad,  vyzývají  všechny ozbrojené skupiny, aby složily zbraně a připojily se k budování Azawadu, dále  vyzývají všechny cizí ozbrojené skupiny, aby neprodleně opustily zemi, a žádají mezinárodní společenství, aby uznalo nezávislý stát Azawad. Vyslovují se také pro navázání dialogu s Mali, ale pouze v rovnoprávné pozici na mezistátní úrovni. Podle místních svědků byly po skončení akce ve městě opět vyvěšeny černé vlajky islamistů.


Zahájení dialogu MNLA a Ansar Dine

Vzhledem k tomu, že Iyad Ag Aghaly ani jiní členové Ansar Dine přítomni nebyli, snaží se zástupci MNLA najít jinou cestu k vzájemnému jednání o budoucnosti země.  Navštívili tedy 2. května Iyada v Kidalu. Podle RFI je skupina Ansar Dine ochotná se s MNLA spojit, ale pouze za podmínky aplikace islámského práva v Azawadu. MNLA, které proklamuje Azawad jako demokratickou a laickou republiku, by přistoupilo na kompromis : princip laického státu lze obětovat a uznat islám jako oficiální státní náboženství, ale šaríja, to v žádném případě! Druhým bodem jednání je Aqmi : MNLA se snaží přesvědčit Iyada a jeho hnutí, aby ukončili své přátelské vztahy s teroristy a pomohli jim je z Azawadu vyhnat, to však Iyad rezolutně odmítá: "Oni nám pomohli porazit malijskou armádu, jsou tedy našimi spojenci a patří sem." 


Otázkou zůstává, zda jde o nešťastný vývoj událostí, nebo o předem připravený scénář. Případně kdo všechno se na tomto scénáři podílí a s jakým cílem. Ani v Bamaku to totiž nevypadá dobře (puč, pak antipuč - chaos, nečekané a nelogické zvraty...). O budoucnosti lze jen spekulovat, možná že MNLA i Bamako budou nakonec na kolenou prosit Francii a spol. o vojenskou pomoc, a to za jakoukoli cenu, možná že to je tím cílem, a možná je vše úplně jinak. A jako obvykle, prostí lidé na hrátky mocných jen doplácejí, už teď zásobování všude vázne, potraviny docházejí, kolem 300 000 lidí uteklo před násilím do pouště nebo za hranice a hrozí jim hlad a nemoci.   
 

Pro odlehčení na závěr rada od humoristy D. Gleze, jak rozeznat Tuarega od islamisty : pokud má na hlavě indigově modrý turban, jde nejspíš o Tuarega, pokud má dlouhý plnovous, bude to asi islamista. A pokud má turban i plnovous? Pak je to Iyad Ag Aghaly (Slate Afrique - značně zkráceno).
 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zajímavé čtení.

Hamilbar,8. 6. 2012 17:57

Velmi oceňuji práci kterou jste si s tím dala. Díky za informace.