Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tradiční hudba


Hudba tradičně tvoří velmi důležitou a přirozenou součást každodenního i svátečního života Tuaregů. Na rozdíl od jiných národů neměli profesionální hudebníky, každý Tuareg se od nejútlejšího dětství téměř denně účastní různých hudebních slavností a postupně se do nich začleňuje.

Nejrozšířenějšími žánry a nástroji jsou tendé a imzad, které jsou výhradně ženskou záležitostí. Ženy také většinou doprovázejí tyto nástroje zpěvem a tleskáním a skládají písně. Mužskou doménou je hlavně poezie vymýšlená na cestách, v odloučení od nejbližších. Tyto básně pak zpívají při hře na imzad. Kromě toho většina tanců je spíš pro muže - předvádějí se tak před ženami a snaží se upoutat jejich pozornost.

 

TENDÉ

ObrazekNejoblíbenější a nejrozšířenější tradiční forma hudební produkce a zároveň společenského života. Ženy sedí kolem bubínku zvaného tendé, což je dřevěný hmoždíř na drcení prosa obrácený dnem vzhůru a pokrytý kozlečí kůží, který se často polévá vodou, aby měl stále správný zvuk. Ženy bubnují rukama na bubínek a přitom tleskají a zpívají písně, často improvizované, kterými komentují poslední události, statečnost bojovníků apod. Zpěvy bývají monotónní, se slabou melodickou linkou, ale velmi rytmické a sugestivní, občas doprovázené ženským „jekotem“, tzv. tarlilit (tuarežský výraz pro ženský křik - zpěv, při němž jazyk vibruje zleva doprava - trvá v průměru 3-8 vteřin).

 


Tendé - music (Niger)


K ženskému zpěvu se někdy připojují muži s tlumeným, bručivým zpěvem, který podkresluje hlavní melodickou linku.

 

Velbloudí slavnosti, Tessalit (Mali), leden 2010

 

Zpěvy a rytmus mohou být pro evropské ucho příliš monotónní, ačkoli nejsou tolik vzdálené příznivcům elektronické hudby, viz "elektro úprava" tendé  :

 

 (z CD Desert Rebel, na němž se podílel hlavně Abdallah ag Oumbadougou)

 

Každý kraj má své vyhlášené zpěvačky, výborné hudebnice se silným hlasem, které jsou ozdobou významných slavností. 

 

   

Tendé - zpěv: Chérifa ze sdružení "Sauver l'imzad", Idles (kraj Tamanrasset, Alžírsko)

 

Tendé, Festival v Essakane, Mali. Foto : www.flickr.comNěkdy se používá také "vodní buben" zvaný aghelaba (arelaba či také assaghalabo - viz foto vlevo), který se skládá z velké nádoby z kovu nebo dřeva naplněné vodou, v níž plave kalebasa (nádoba sloužící jako velká mísa nebo jako hudební nástroj) obrácená dnem vzhůru. Bubnuje se na kalebasu dřevěnou paličkou. Na rozdíl od tendé vydává aghelaba hluboký tupý zvuk.

 

 
 

Večerní tendé bývá pro mladé příležitostí k seznámení a námluvám, které mohou pokračovat i v pozdních nočních hodinách, kdy už ostatní šli spát.

ObrazekPři slavnostních příležitostech (svatby, křty, svátky apod.) se muží předvádějí: tančí anebo krouží kolem sedících žen na nastrojených velbloudech. Slavnostní kroužení velbloudů kolem tendé se nazývá iludjan a  podle tradice se začíná ve veké vzdálenosti, postupně se kruh zužuje, až na konci jezdci obíhají těsně kolem hloučku žen.

V následující ukázce tradiční skupina Alassal d'Anchawadj (kraj Gao, Mali) předvádí tanec v rámci oslavy vstupu chlapce do věku dospělosti (ve věku 18 let dostane slavnostně tagelmust neboli dlouhý šál, který nosí muži uvázaný na hlavě a který jim zakrývá většinu obličeje - znak dospělého muže). V druhé polovině videa ženy bubnují na tendé a aghelabu a svými zpěvy a vytleskáváním povzbuzují muže k tanci. Muži jednotlivě či v malých skupinkách předvádějí své tance a mimickými pohyby symbolicky naznačují různé situace, čímž soutěží o přízeň žen a dívek.

 

 
Alassal Inchawadj part1
envoyé par caravanedesmots

 Další ukázka představuje tendé ve spojení s  mužskými tanci v Nigeru, ve vesničce Aouderas v srdci masívu Aïr.
 


06-TendéTODRA by cestauquatre

 

Podobný tanec, ve velmi spontánní atmosféře, ukazuje video ze svatby v oáze Timia v Nigeru : http://sahara-eliki.org/VIDEO/fage/popup.htm .

 

Tendé s přehlídkou na velbloudech je součástí všech oslav a společenských událostí, viz začátek následující ukázky ze svatby v Agadezu v Nigeru (zvuk ale neodpovídá obrazu - hraje hudba skupiny Tinariwen). Pokračování svatby se odehrává v moderním duchu: hudební produkce moderní skupiny s elektrickými kytarami.

 
Illoujan
envoyé par eliki

 

IMZAD
imzad.jpgImzad (také inzad/anzad) představuje vznešenou a velmi uctívanou formu hudebního umění. Slovo imzad znamená v jazyce tamašek "vlas" a označuje hudební nástroj, který by se dal přirovnat k jednostrunným houslím. Na imzad hraje výhradně žena, většinou urozeného původu, a bývá tradičně doprovázena mužským zpěvem. Tematicky písně odrážejí život a hodnoty tradiční společnosti : oslava válečných úspěchů a statečnosti bojovníků, smutek z odloučení, láska, radost z návratu a opětovného setkání s rodinou a především s milovanou ženou ... V minulosti si válečník, když odcházel od své milované, odnášel s sebou v srdci hru na imzad jako vzpomínku, která mu dodávala odvahu a naději na oslavu jeho vítězného návratu. Imzad je těsně spjatý s nejvyššími morálními hodnotami Tuaregů - čest, statečnost, důstojnost, upřímnost. Ženy-hráčky na imzad se v tuarežské společnosti těší velké vážnosti a Tuaregové jsou ochotni urazit velkou dálku, jen aby si poslechli nějakou slavnou hudebnici.
Dnes tomuto nástroji hrozí zánik, na imzad dnes už hraje jen několik starých žen, a proto vzniklo v Alžírsku sdružení na záchranu imzad, pořádá každoročně festival tuarežské kultury a vytvořilo školu hry na imzad pro mladé Tuarežky. Více o imzad : Sauver l'imzad (fr., angl., šp., it.)

 
 

Tazzamart, Lybie. Foto : www.flickr.com.

 

TAZZAMART
Podélná flétna se čtyřmi hmatovými otvoty je nástroj pastevců, kteří si hraním na flétnu zpříjemňují dlouhé chvíle samoty.

 

   
Kidal, 2009

  

TEHARDENT
Tehardent, festival v Essakane, Mali. Foto : www.flickr.com.Jde o druh lyry, která je v různých variantách velmi rozšířená v západní Africe a každé etnikum má pro ni vlastní název (n'goni, gaaci, ganbare). Tuarežská lyra tehardent má tři struny a hrají na ni většinou muži. Používá se jako sólový nástroj, ale může být i doprovázená bubnováním na kalebasu, případně i zpěvem. Je rozšířená především v oblasti kolem Timbuktu a jižně od města Gao v Mali. U jiných etnik hrají na tento nástroj grioti, Tuaregové však grioty nemají, a tak u nich tuto roli převzali hudebníci z rodin řemeslníků (kovářů). 
Více o tehardent : Mali Music-n'goni (fr., angl.)

 Hamida Ag Fonwa (člen skupiny Amanar, Kidal, 2010)


TAKAMBA

Tanec, který je charakteristický velmi jemnými ladnými pohyby rukou a drobnými kroky. K tomu hrají hudebníci na různé nástroje. Jde ve skutečnosti o songhajský tanec, který v okolí řeky Niger (Timbuktu - Gao) převzali i Tuaregové - Songhajové zde žijí spolu s Tuaregy a jejich kultury se vzájemně ovlivňují.

 
Takamba na Festivalu v poušti v Essakane (Mali)

 

TAKUBA
Takuba je název pro tuarežský meč a zároveň je to druh mužského tance, při kterém tanečníci v živém rytmu znázorňují souboj válečníků doprovázený bojovými pokřiky. Jde o působivou podívanou, kdy dojem umocňují široké barevné kostýmy s černými nebo tmavě modrými šály. Tanečníci předvádějí boj vyzbrojeni mečem a štítem z antilopí kůže. Hudební doprovod zajišťují převážně různé typy bubínků a tehardent.

Ukázka tance takuba s moderním hudebním doprovodem i upravenou c"horeografií" (v okolí města Tamanrasset, oblast Ahaggar/Hoggar, Alžírsko) :


Takouba
Uploaded by dassine1

Ukázky různých bojových tanců :


Tanec Tamnana na festivalu v poušti v Essakane (Mali)

 

 

Libye
 
 

 

 

 

Zdroje :

Sahara-Eliki  -  Tamasheq.net  - Sauver l'imzad