Jdi na obsah Jdi na menu
 


Oblékání a móda

 

tuareg_typ.jpgPÁNSKÝ ODĚV

Vysoký, štíhlý muž, zahalený od hlavy až k patě, kráčí vzpřímeně a důstojně krajinou. Typický obrázek Tuarega. Většinou není tak vysoký, ale štíhlá postava, vzpřímená chůze a dlouhý háv s turbanem na hlavě ho opticky činí vyšším, než ve skutečnosti je. 

Turban
Důležitým prvkem mužského oděvu je proslulý tuarežský šátek či tuareg.maitre-pascal.jpgturban, někdy také označovaný arabskými výrazy šéš nebo litham. Tuaregové mu říkají tagelmust (Alžírsko, Niger) či erewud (Mali). Jde o pruh látky dlouhý 3-10 metrů, pro slavnostní příležitost může dosahovat až 30 metrů. Muži si ho uvazují kolem hlavy a tradičně si jím zakrývají i téměř celý obličej, takže pak z celé zahalené postavy vidíme jen " zářivý, pronikavý pohled".

Základní funkcí šátku je ochrana před sluncem, větrem a pískem, ale má i význam společenský. Zahalení tváře je výrazem zdvořilosti a úcty vůči ostatním a umožňuje lépe zakrýt nevhodné emoce a zachovat zdrženlivost, což patří k zásadám společenského chování.

Šátek bývá jednobarevný. Bílá barva vyjadřuje vyšší společenskou úroveň a nosí ji především významní představitelé komunity (náčelníci, duchovní atd.).

indigo.jpgJeště slavnostnější ráz má šátek barvy indigo (modrá s nádechem do tmavě fialova), který bývá lněný a s hustší vazbou, na rozdíl od běžných šátků z bavlny. Nazývá se alešo (tak se nazývá každý kus oděvu barvy indigo) a nosí se při oslavách a také v chladném období, protože víc hřeje. Na významných oslavách bývá mohutnější a delší, někdy se uvazuje dokonce více šátků na sebe, aby vznikl impozantní útvar, a doplňuje se ozdobnými sponami a amulety. Barva indigo je velmi nestabilní a zanechává na kůži modré skvrny. Stačí si jen na chvíli vytáhnout cíp šátku přes ústa a nos a už jsou ruce i tvář zbarvené do modra. Odtud označení "modří lidé".

V Agadezu (Niger) je červená barva turbanu určena pro strážce sultána (místní označení nejvyššího duchovního vládce kraje).

Při běžném denním nošení v současnosti na barvě nezáleží, nosí se všechny možné barvy. Způsob vázání se liší podle krajů, kmenů, situace a hlavně podle osobnosti majitele. Každý muž má svůj vlastní styl, který odráží jeho osobnost.Dříve bylo nemyslitelné, aby se muž ukázal na veřejnosti s odhalenou tváří, dnes jsou však mravy volnější. Starší muži zachovávají tradici a mívají tvář zakrytou po celý den. Dokonce i při jídle a pití, kdy si šátek u úst lehce nadzdvihnou a lžíci či sklenku vsunou pod něj. Takto můžete s někým strávit i měsíc, aniž spatříte jeho tvář. Mladší generace rozlišují situace důvěrné, v kruhu rodiny a přátel, kdy nenosí šátek vůbec nebo jen lehce přehozený přes hlavu a kolem ramen. Uvazují si ho, až když vyrazí "mezi lidi", ale tvář si zakrývají jen při kontaktu s váženými osobami, hlavně se staršími ženami.

I když je nošení šátku znakem dospělého muže, kolem 18. - 20. roku, mladí Tuaregové ho s oblibou nosí mnohem dříve, zvláště na společenské akce. Připadají si tak dospělejší a hlavně pro dívky zajímavější.

Video - jak si uvázat turban: France  Inter (Carnet de voyage a Tessalit avec Tinariwen)

 

rhissa.jpgBubu
Nejoblíbenějším oděvem mezi Tuaregy je bubu, dlouhá široká tunika s výstřihem ve tvaru písmene V a s dlouhými rukávy. Bubu je rozšířené v celé západní Africe, hlavně ve městech.

Oblíbeným materiálem je tzv. bazén (anglicky Wax Print), speciálně upravená bavlna, která činí látku tuhou a lesklou. Ve volné poušti se nosí bubu z běžné bavlny, lehké a vzdušné. Může dosahovat pod kolena nebo až na zem.

Podobně jako u turbanu dávají Tuaregové přednost jednobarevným oděvům. Dříve byla nejoblíbenější barvou modrá, dnes se nosí i žlutá, červená, hnědá, zelená ... I když modrá stále mírně převažuje.

Pro slavnostní příležitosti je také určeno "velké" bubu, které se skládá ze tří kusů : spodní tunika s dlouhým rukávem, vrchní velmi široký plášť bez rukávů a k tomu barevně sladěné kalhoty. Celek je laděn do jediné barvy anebo má svrchní plášť barvu odlišnou, většinou jde o kombinaci bílé a tmavěmodré nebo černé. Barva indiga je nejprestižnější.

Kalhoty se tradičně nosí široké a zavazují se v pase. Někdy jsou barevně sladěné s bubu. Slavnostnější bývají černé nebo tmavomodré kalhoty ozdobené na spodním okraji nohavic světlými pruhy.

sebiba.djanet.jpg

V dřívějších dobách se nosilo podobné oblečení jako dnes, jen se více rozlišovalo společenské postavení. Nejvyšší představitelé kmene nosili vícevrstevné tuniky a příslušníci válečnických kmenů je nosili přepásané v pase a křížem přes hrudník a záda.

K válečné výstroji patřil také meč (takuba), dýka upevněná na předloktí, oštěp a velký štít z antilopí kůže, doplněné o nezbytné amulety zavěšené na krku.

Dodnes se podobné "kostýmy" nosí na slavnostech, jejichž součástí jsou přehlídky dobových bojových tanců, např. slavnost Sebiba (Djanet, Alžírsko).

Video : záznam setkání náčelníků v Nigeru - přehlídka nejslavnostních oděvů

 

 

DÁMSKÝ ODĚV

10.-Beauté-touaregue.JPGŽenský oděv nejčastěji tvoří šaty zvané tasernest, pod nimž se nosí sukně. Tasernest je velmi dlouhý a široký pruh látky, jehož začátek se ovine kolem těla pod paží a zaváže se na rameni, případně na obou ramenech, pak se látka znovu ovine kolem těla, tentokrát přes ramena a přes hlavu, čímž se vytvoří závoj, a zbytek se přehodí dozadu přes rameno.

Při kontaktu s cizincem si ženy přitáhnou látku pevněji, aby byly důkladně zahalené, a některé starší ženy si částečně halí i tvář. To bývá ale málokdy, ženy si na rozdíl od mužů tvář nezakrývají. V intimních situacích, mezi příbuznými a přáteli se nijak nevzrušují, když jim závoj sklouzne z vlasů na ramena ani když se jim uvolní konce látky a odhalí nahá ramena.

dama.jpgŠaty jsou většinou z lehkého mušelínu, pohodlné a vzdušné. Tradiční barva, která dodnes převažuje v tábořištích, je tmavě modrá. Je praktická - propouští teplo (nejen dovnitř, ale i ven), je decentní a elegantní. Barva indigo je stejně jako u mužského oblečení prestižní a určena hlavně pro slavnosti. V poslední době jsou čím dál tím více v oblibě i jiné barvy, dokonce i vzorované látky. Setkáme se s nimi nejvíce ve městech, ale pronikají i "na venkov" (tábořiště ve volné poušti). Působí tu zjevně vliv módy etnik z jihu (Sonrajové, Fulbové ...).

Tyto vlivy se liší podle oblastí a výrazně se projevují v Nigeru v kraji Agadez a přilehlých oblastech, kde Tuaregové žijí ve velmi úzkém kontaktu s dalšími etniky. Tasernest tam nebývá tak častý a místo toho převažuje oděv složený ze sukně, haleny a šátku. Halena je široká a délkou přesahuje boky. Kolem výstřihu, většinou čtvercového, bývá vyšívaná. Šátek se uvazuje kolem hlavy. Způsob vázání se liší podle oblastí a situací.

V oblasti Ajjer (hraniční oblast již. Alžírska a Libye) je vidět určitý vliv vliv arabské módy.
Obr. vlevo - Libye, autor : Eric Lafforgue

 

Hudební skupina Hiragh, Illizi, Alžírsko. Foto : Mohamed Hassani (Desert Convoy).

Podle historických publikací nosily dříve ženy v oblasti Timbuktu (Mali) na cesty vysoký slaměný klobouk se širokým okrajem proti slunci.

 Video : dámská sešlost ku příležitosti "křtu" dítěte - přehlídka dámského oblečení v pouštním městě. Kidal, Mali, 2009.

 

 

DĚTSKÝ ODĚV

marat_deti.jpg

Dříve běhaly menší děti po poušti nahé, dnes se to týká jen těch nejmenších a i u nich je čím dál tím víc patrná snaha je oblékat. Oblečení malých dětí je většinou evropského stylu, jak se co kde najde - u známých, na trhu a velká část pochází zřejmě z evropské humanitární pomoci.

Tradiční oblečení chlapců od 8-10 let bývalo podobné jako u dospělých, jen bez šátku. Dnes je často nahrazuje evropské oblečení (tričko, kalhoty), které je u mládeže velmi oblíbené. Nicméně na společenské akce se rádi halí do nažehlených bubu a turbanu.

deti2.jpgDívky obvykle nosí jednoduché světlemodré šaty, k nimž v pubertálním věku přidají tmavěmodrý závoj zakrývající nejen vlasy, ale i ramena a dosahující až pod kolena či na paty. I u dívek, ačkoliv v menší míře než u chlapců, se můžeme setkat s moderním oblečením (halenka, sukně, lehký šátek přes vlasy).
 

 

OBUV

sandal.jpgV poušti jsou nejvhodnější lehké, vzdušné sandály. Dříve se nosily kožené sandály, jejichž podrážka byla delší a přeložená přes prsty a nárt. Dnes jsou oblíbené kožené pantofle s upevněním na palec nohy, které jsou nejen lehké a příjemné na dotek, ale mají srst na spodní straně podrážky. Díky tomu se noha v měkkém písku neboří.

sandaly.jpgPro slavnostní příležitosti slouží  pantofle z červené, bohatě zdobené kůže. Kožené boty jsou však poměrně drahé a ne každý si je může dovolit.

Zato jsou místní trhy zaplavené levným zbožím z Číny, a tak většina lidí (muži, ženy i děti) nosí gumové pantofle typu "žabky". Občas lze vidět mladší muže s evropskou obuví (pantofle, tenisky i vysoké kožené boty). V zimě, když večer klesá teplota pod 10° nebo až k nule, je to určitě praktické, ale jinak je důvodem spíš snaha být "moderní".

 

Zdroje :

Casajus, D., La tente dans la solitude. Editions MSH, Paris. 1987.
Dubief, J., L'Ajjer. Sahara central. Karthala, Paris, 1999.
Claudot-Hawad, H. , Lune chez les Touaregs. Encyclopédie Berbère, XXVIII-XXIX-L : 4439-4441, Edisud, Aix en Provence. 2007.
Jiroušková, J., Severní Afrika - Dějiny odívání. NLN, Praha. 2007

http://fr.wikipedia.org/wiki/Touareg
http://en.wikipedia.org/wiki/Tuareg
http://afrique.suite101.fr/article.cfm/les-touaregs--peuple-du-sahara
http://danslapeaudunpapou.survivalfrance.org/journal/fichetouareg.html
 

 

Náhledy fotografií ze složky Oblékání a móda

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Ručně šité kožené sandály

Faraon sandals, s.r.o.,10. 6. 2011 12:53

Prodáváme sandály, které vzešly z tradice bot, které jsou vyobrazeny výše. Navštivte naše webové stránky www.faraon-sandals.cz